Luokka: Jatkojalostustutkimus

Ruoan lisäaineet haitallisia hermosoluille

Keinotekoinen makeutusaine aspartaamin, aromivahvenne mononatriumglutamaatin sekä eräiden väriaineiden yhdistelmät vaurioittavat hermosoluja. Yhteisvaikutus oli 4-7-kertainen verrattuna yksinään käyttöön verrattuna. Lisäaineet voivat olla osasyynä lasten käyttäytymishäiriöihin, kuten keskittymisvaikeuksiin ja yliaktiivisuuteen. Lisäaineiden yhteisvaikutusta tutkittiin Liverpoolin yliopistosta hiirillä. Tutkimuksessa käytetty annostus vastasi lasten saamia määriä tavallisista välipaloista ja virvoitusjuomista. (lisää…)

Ruuan lisäaineet haitallisia hermosoluille

Lisäaineiden yhteisvaikutustutkimus Liverpoolin yliopistosta hiirillä. Annostus vastasi lasten saamia määriä tavallisista välipaloista ja virvoitusjuomista.
Keinotekoinen makeutusaine aspartaamin, aromivahvenne mononatriumglutamaatin sekä eräiden väriaineiden yhdistelmät vaurioittavat hermosoluja.
Yhteisvaikutus oli 4-7-kertainen verrattuna yksinään käyttöön verrattuna. (lisää…)

Kuluttajien mielikuvat jalostetuista luomutuotteista

Tutkimuksen tavoitteena oli hankkia kuluttajalähtöisen tuotekehityksen ja markkinoinnin kannalta hyödyllistä tietoa luomutuotteiden ja erityisesti jalostettujen luomutuotteiden hyväksyttävyyteen vaikuttavista tekijöistä. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin sitä, mitä uskomuksia ja mielleyhtymiä kuluttajat liittävät erityisesti jalostettuihin luomutuotteisiin ja mitkä tekijät estävät tai edistävät näiden tuotteiden hyväksyttävyyttä. Aineisto kerättiin ryhmäkeskusteluilla. (lisää…)

Lähiruoan markkinointi vähittäiskauppoihin, suurkeittiöihin ja maaseutumatkailuyrityksiin

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lähiruokatoiminnalla voidaan edistää elintarvikealan maaseutuyritysten kilpailukykyä ja menestymistä. Lähiruoalla tarkoitetaan ruoantuotantoa ja -kulutusta, joka käyttää oman alueensa raaka-aineita ja tuotantopanoksia. Tutkimuksessa tarkasteltiin lähiruoan markkinointimahdollisuuksia vähittäiskaupassa, suurkeittiöissä ja maaseutumatkailussa. Aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöitä, jotka olivat pienten maaseutuyritysten ja eri markkinointikanavien edustajia. (lisää…)