Luokka: Kulutusuutiset

Riittääkö peltoala luomussa väestön ruokkimiseen?

Voidaanko kaikki saksalaiset ruokkia kotimaan pelloista saatavilla elintarvikkeilla luomutuotannossa? Ei, mikäli ruokavalio säilyy nykyisellään. Peltoala ei riitä.
Mikäli ruokavalio muutetaan terveellisemmäksi ja ravitsemussuositusten mukaiseksi puolittaen kotieläintuotteiden kulutus, niin luomumaatalous pystyy tuottamaan ravitsemuksellisesti täysipainoisen ravinnon kaikille kansalaisille kotimaan pelloilla. (lisää…)

Ruoasta jo 75 prosenttia luomua Kööpenhaminan ruokaloissa

Kööpenhaminan ruokaloiden ruoasta jo 75 prosenttia on luomua vuoden 2011 loppuun mennessä, kertoi tanskalainen Anya Hultberg Ekocentrian järjestämässä lähiruokaseminaarissa lokakuun alussa. Tavoitteena on nostaa luomuruoan osuus 90 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä.

Luomutavoitteiden saavuttamisessa on edetty hyvin, kertoi Hultberg. Vuonna 2009 Kööpenhaminan ruokaloiden ruoasta 60 prosenttia oli luomua. (lisää…)

Luomuviikko: Luomu esille!

Lokakuun ensimmäisellä viikolla yritykset ja järjestöt nostavat luomua esille. Luomuliitto koordinoi Luomuviikkoa toista kertaa.

– Luomusta on tullut arkipäivää. Tänä vuonna luomusta on puhuttu erityisen paljon ja sen edistäminen on kirjattu selkeästi muun muassa hallitusohjelmaan, toteaa Luomuliiton puheenjohtaja Jaakko Nuutila.

– Kaupat ovat tänä vuonna nostaneet luomutuotteita entistä paremmin esille ja laajentaneet valikoimiaan. Tämä näkyy heillä selkeästi myös myynnin kasvuna, kertoo Nuutila. (lisää…)

Luomu esille kaupoissa

S-ryhmässä luomutuotteiden myynnin kasvu hipoo kaksinkertaistumista. Stockmannilta ja Keskolta kerrotaan luomuvalikoiman selkeästä kasvusta. Miten kaupoissa nostetaan luomua esille Luomuviikolla?

(lisää…)

Tutkimukset kertovat luomun vahvuuksista

Turvallisuus, ekologisuus, eettisyys ja terveellisyys ovat luomun valtteja. Monien mielestä luomu myös maistuu tavanomaista paremmalle, mutta tämä on jäänyt tutkimukselta todistamatta.

Jaakko Nuutila tekee väitöskirjaa luomun ylivoimatekijöistä. Hän on käynyt läpi suuren joukon viime vuosina tehtyjä luomuun liittyviä tutkimuksia. Tutkimuksista selviää mitä ominaisuuksia kuluttajat liittävät luomuun. Näiden ominaisuuksien tunnistamisen jälkeen Nuutila on selvittänyt, mitä tutkimukset kertovat niiden toteutumisesta luomussa. (lisää…)

QLIF tutkimushanke paransi luomuruoan laatua ja turvallisuutta

Luomuruoan laatu on korkea ja vastaa eurooppalaisten kuluttajien odotuksia, luomuruoka on turvallista käyttää ja luomuelintarvikkeiden jalostus on haastava trendi. Nämä ovat “EU-Luomuruokatutkimushanke” eli QLIF tutkimushankkeen keskeisimpiä tuloksia. QLIF-tutkimushankkeessa tutkittiin Luomu- ja alhaisten tuotantopanosten ruoan edistämistä sekä laadun ja turvallisuuden parantamista sekä kustannusten vähentämistä eurooppalaisissa luomu- ja alhaisten tuotantopanosten tuotantoketjuissa. (lisää…)

Julkaisu vauhdittaa luomuruoan terveellisyyskeskustelua

Suomessa on herätty pohtimaan yhä laajemmin ruokavalion merkitystä terveydellemme. Lääketieteessä ja elintarviketeollisuudessa on alettu tutkia ruoka-aineiden terveysvaikutuksia ja toisaalta tavalliset ihmiset ovat alkaneet huolestua yhä teollistuvammasta elintarviketuotannosta sekä ympäristön saastumisesta, joiden seurauksina viime vuosien laajoja ruokaskandaaleja voidaan pitää. Luomunäkökulman keskusteluun tuo Marja Nuoran laatima keskustelupaperi Luomu ja Terveellisyys. (lisää…)

Luomun lumoa lapsenmielisille

Lapset luomun lumoissa on helsinkiläisen Steinerpäiväkoti Aurinkoisen julkaisema luomu- ja kasviskeittokirja. Kirja sisältää 32 ihastuttavaa ja hauskasti nimettyä reseptiä, jotka on suunnattu lapsiperheille. Ruoat ovat lasten testaamia ja heille maistuvia. (lisää…)

Luomumarkkinoiden arvo 80 miljoonaan euroon vuonna 2010

Luomutuotteiden osuus kotiin ostettujen elintarvikkeiden kokonaisarvosta on nyt 1,2 prosenttia. Luomua osti säännöllisesti 21 prosenttia vuonna 2008 ja jo 29 prosenttia vuonna 2010. Yli puolet ostoista on tuoretuotteita.

Päivittäistavaramyymälöistä supermarket luokkaan kuuluvista myymälöistä ostetaan 42 prosenttia luomusta. Hypermarketteja on Suomessa merkittävästi vähemmän kuin supermarket luokkaan kuuluvia myymälöitä, mutta silti 34 prosenttia luomusta kertyy ostoskärryyn hypermarketeissa. Yhteensä market-kauppojen kautta luomutuotteiden ostojen arvosta kertyy 82 prosenttia. (lisää…)

Tutkimus: helppous tärkeää luomun kulutuksen kasvulle

Uuden tanskalaisen tutkimuksen mukaan helppous on avainsanoja luomumarkkinoiden kasvussa. Ulf Hjelmarin johtama tutkimus teki syvähaastatteluja kotitalouksille ja niistä suurin osa valitsi luomutuotteita, jos niiden ostaminen oli riittävän helppoa ja hinta kohdallaan. Toinen selkeästi erottuva ostajaryhmä piti laatua ja tuotteeseen liittyviä arvoja tärkeämpänä. 

– Tanskassa on 20 vuoden aikana tullut paljon lisää säännöllisesti ja satunnaisesti luomua kuluttavia. Luomun ostaminen on “normalisoitunut” Tanskassa, Hjelmar toteaa. (lisää…)