Asiasanat: kulutus

Suomibrändi: Järvet juotaviksi ja luomua pöytään

Suomen maatalouden ensisijaiseksi kehittämisstrategiaksi tulisi valita luonnonmukainen maa- ja elintarviketalous. Tavoitteena on, että puolet maataloudesta olisi luomutuotantoa vuoteen 2030 mennessä. Näin esittää Jorma Ollilan johtama Suomibrändi-valtuuskunta.

Ulkoministeri Stubbin vuonna 2008 asettaman maabrändi-valtuuskunnan tehtävänä oli luoda strategia, joka saa maailman kääntymään Suomen puoleen entistä useammin ja tehokkaammin. (lisää…)

Kuluttajat valitsivat luomua lamasta huolimatta

Luomuelintarvikkeiden ostot pysyivät vuonna 2009 edellisvuoden tasolla. Luomutuoteryhmistä eniten kasvoivat rasvojen sekä hedelmien sekä marjojen ostot.

Luomueläintuotteet nousivat kasvun kärkiviisikkoon. Kananmunien ostot kasvoivat 7 prosentilla. Kaikista kananmunista jo 8,4 % ostettiin luomuna. Luomulihan ostojen arvo kasvoi puolestaan 5 prosentilla. Luomuliha meni ostoskärryyn useimmin irtotuotteena. Luomuirtolihan osuus nousi 3,5 prosenttiin irtolihan kokonaisostoista. (lisää…)

Itävallassa luomutuotteille ympäristömerkintä

Luomututkimuslaitos FiBL on yhteistyössä itävaltalaisen päivittäistavarakauppaketju Hofer AG:n kanssa tutkinut ketjun Zurück zum Ursprung- tuotemerkillä markkinoitavien luomutuotteiden ympäristövaikutuksia verrattuna tavanomaisiin tuotteisiin.

Aluksi verrattiin tavanomaisten ja luomutuotteiden hiilijalanjälkiä malleilla, jotka kattavat koko arvoketjun tuotannosta päivittäiskauppaan. Luomutuotteilla todettiin olevan merkittävästi pienempi hiilijalanjälki kuin vastaavilla tavanomaisilla tuotteilla. Projekti saikin viime vuonna Itävallan Ilmastonsuojelupalkinnon. (lisää…)

Suosikkiluomumainos leviää sosiaalisessa mediassa Tanskassa

Tanskalaiset pyörittävät nyt elinvoimaista luomun markkinointikampanjaa itse. Ammattimaisen mainostoimiston palkkaamisen asemesta Tanskan Luomuyhdistys pyysi tanskalaisia itseään tekemään luomusta kertovia mainosfilmejä omatoimisesti. Kilpailu sai suuren suosion.

Ensimmäisen palkinnon voitti Kenneth Engholmin tekemä filmi Tänk htis eli Ajattele tätä. Filmi on tehty yksinkertaisin piirroskuvin ja selostajana toimii lapsi. Filmi kertoo siitä, miksi meidän tulisi kohdella paremmin eläimiä, ympäristöä ja meitä itseämme. (lisää…)

Luomumainosfilmi huippusuosittu Britanniassa

Britannian TV-kanavilla pyörivästä mainosfilmistä on tullut Britanniassa Youtuben eniten katsottu video. Filmi on katsottu jo yli miljoona kertaa. Filmin tarkoitus on saada britit ostamaan luomumaitoa.

Filmin on tuottanut Britannian tunnetuin musiikkivideoiden tuottaja. Luomumeijeri  on mainosfilmin takana. Filmillä neljä nuorta esittävät rap-musiikkia maalaismaisemissa ja maatilalla. Nykymusiikin keinoin esitetty luomuviesti kiinnostaa ihmisiä huippusuosioon asti. (lisää…)

Luomumarkkinoilla 15 prosentin kasvu Itävallassa 2009

Luomuelintarvikkeiden myynti nousi oli 984,5 miljoonaan euroon vuonna 2009 kasvaen noin 15 prosentilla edellisvuodesta. Luomumarkkinat ovat lähteneet voimakkaaseen kasvuun vuoden 2008 hitaan kasvun jälkeen.

Vuoden 2010 alkupuolella myynnin kasvu on jatkunut voimistuen. Eniten kasvaa maidon, jogurtin, juuston ja voin sekä hedelmien ja vihannesten myynti. Luomuelintarvikkeiden myynnin arvon ennakoidaan yltävän vuonna 2010 noin 8 prosenttiin koko elintarvikemyynnin arvosta.   (lisää…)

Terveyttä porkkanasta – Alfa-karoteeni hyväksi terveydelle

Veren korkea alfa-karoteenin pitoisuus vähensi jopa 39 prosentilla riskiä sairastua syvän- ja verisuonisairauksiin, syöpään ja moniin muihin sairauksiin. Nämä tulokset saatiin 14 vuoden seurantatutkimuksessa, joka tehtiin aikuisväestöllä osana USA:n kansallista terveys- ja ravitsemustutkimusta. (lisää…)

Hankintarenkaiden suureneminen uhka lähi- ja luomuruoalle

Lähiruoan käyttö on runsaampaa sellaisissa julkisissa ammattikeittiöissä, joissa ateriamäärät ovat pienempiä, osoitti Pohjois-Savossa tehty lähiruokaselvitys. Esimerkiksi Kiuruveden koulukeittiöt käyttivät jopa 58 % paikallisesti tuotettua lähiruokaa, kun Kuopion Aterialla sama luku oli 10 % vuonna 2009. Ulkomaisen tuontiruoan osuus tutkituissa yhdeksässä elintarvikeryhmässä oli Kiuruvedellä noin prosentin luokkaa, kun taas ulkomaisen ruoan osuus Suonenjoella, Juankoskella ja Kuopiossa oli kaikissa lähes 20 %. (lisää…)

Portaat luomuun uutiskirje 6/2010 ilmestynyt

Portaat luomuun uutiskirje nro 6/2010 sisältää uutisia Portaat luomuun -keittiöiden suosion rieppaasta kasvusta, kyselystä luomumaitokyselyn tuloksia ammattikeittiöille ja tietoa uusista materiaaleista.  (lisää…)

Luomuportaille noussut jo yli 400 keittiötä

Ammattikeittiöt käyttävät entistä enemmän luomutuotteita. Tämä näkyy Portaat luomuun- ohjelman suosiona, sillä mukana on jo 438 keittiötä.  500 keittiön rajan odotetaan rikkoutuvan vuoden loppuun mennessä. (lisää…)