Tänne on koostettu materiaali, jota Kasvot luomulle – lähiruokayrittäjien markkinointi- ja viestintävalmennushanke tuotti. Materiaali sopii lähiluomun kanssa työskentelevien yrittäjien lisäksi myös kehittäjien ja kouluttajien käyttöön. Myös teemoista kiinnostunut kuluttaja löytää joukosta kiinnostavaa tietoa.
Tähän on koottu kaikki Kasvot luomulle hankkeen (2012-2014) Luomu.fi-kokonaisuudessa julkaistu materiaali. Materiaali on jaettu kolmeen kokonaisuuteen:
1. Luomumarkkinoinnin suunnittelu
2. Luomumarkkinoinnin hyvät käytännöt
3. Luomun lisäarvo ja kestävyysviestintä
4. Kuulumisia luomumarkkinoilta
Jokaista kokonaisuutta esitellään tarkemmin omassa artikkelissaan. Tähän alle on listattu vain kokonaisuuksien ja niihin kuuluvien artikkeleiden otsikot. Tämän jäsennyksen lisäksi kaikki materiaali on luokiteltu asiasanoilla Luomu.fi-kokonaisuuden muiden artikkeleiden tapaan.
Materiaalintuotannon lisäksi hankkeessa valmennettiin lähiluomun kanssa työskenteleviä monimuotovalmennuksessa ja opintomatkoilla. Hankkeen toteutti Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti yhdessä Luomuliiton kanssa. Kasvot luomulle -hanke kuului Manner-Suomen maaseutuohjelmaan 2007-2013 ja sitä rahoitti Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena hankkeena.
1. Luomumarkkinoinnin suunnittelu
Suunnittele yrityksen luomuviestintää
Luomun rinnalle maksettua FB-näkyvyyttä
Mielikuvista myyntiargumenteiksi
Kuinka luomutuote ja sen ominaisuudet huomataan?
Luomun markkinoinnin erityispiirteitä (video)
Vinkkejä suoramyyntiin (video)
Työvälineitä markkinoinnin suunnitteluun
Markkinoinnin suunnitteluprosessi
Toteuta kampanjat järjestelmällisesti
Luomun menekinedistäminen myymälässä
2. Luomumarkkinoinnin hyvät käytännöt
Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena
Luomuyritysten tunnus- ja iskulauseita
Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja
Hinnoittelu on kannattavuuden kulmakivi
Luomutuottajat ja kuluttajat löytävät jo toisensa
Tervetuloa kyltti toivottaa tervetulleeksi suoramyyntitilalle
REKO piristää elintarviketjuja
Viesti rohkeasti, omaperäisesti, sanoma mukana
Aitoja makuja: Suoramyyntiin uusi ohjeistus
Luomujatkojalostuksen tietopaketti yksissä kansissa
3. Luomun lisäarvo ja kestävyysviestintä
Coop: Todistukset rakkaudesta välittävät viestiä luomusta
Sveitsin Coop: Tekoja sanojen asemesta kestävyyden ja luomun edistämisessä
Evira: Pakkausmerkinnät ajan tasalle
Rohkaise osallistumaan muutokseen
Siirtyminen luomuruokaan vähentää altistumista torjunta-aineille
FAO:lta kestävyyden periaatteet maatalous- ja elintarvikeyrittäjyyteen
Bioland – Luomun 7 periaatetta
Viljelymenelmä erotettavissa soijapavuissa; Glyfosaattia kertyy gm-soijaan
Luomun periaatteita ja tavoitteita
FAO: Kestävyyden määrittämiselle työkalu SAFA
Vaihtoehto-Nobel kestävän maatalouden kehittäjälle
Slow Food liikkeen perustajalle YK:n ympäristöpalkinto
Virolainen luomutila valittiin Itämeren ympäristöystävällisimmäksi
Kymmenen hyvää syytä valita luomu -perusteluja Tanskasta
Tarinoita suomalaisesta luomusta ilmestynyt
Saksalaistutkimus: Kasvihuonekaasujen päästöt luomussa viidennestä pienemmät
YK:n Global Compact –aloite kestävän liiketoiminnan edistämiseksi
Täysiarvoisen ravitsemuksen periaatteet
4. Kuulumisia luomumarkkinoilta
Lastensairaalassa kaikki ruoka luomua jo seitsemän vuotta
Lähiluomua omalta alueelta –Tuoreena
Luomu-Plus – tuotteita luomumarkkinoille
Luomuoluen valmistuksen pioneeri Neumarkt Lammsbräu
Food for Life- järjestelmä kannustaa kestävään ja terveelliseen ruokailuun
Luomukauppa EBL – Alueelta alueen hyväksi
Kysyntälähtöisyys muuttaa ruokaketjuja
Muutosvalmis kuluttaja suosii lähi- ja luomuruokaa
Miksi kuluttaja valitsee luomun?
Kumppanuusmaatalous tuli Suomeen
Saloniemen juustola vuoden luomuyritykseksi
Luomutuotteiden matka lautaselle on haasteellinen
Kuluttajan kalaopas kestäviin kalavalintoihin
Luomuhotelli Hörger -elämää maaseudun kanssa
Heinämaitoa tilan omaan juustolaan
Luomutuotteiden erilaistaminen – Heinämaitoa luomumeijeristä
Herrmannsdorfer – liukuhihnalta käsityön mestareiksi
Lähiruuan hankintaopas auttaa tekemään hyviä hankintapäätöksiä
Hallituksen luomuohjelma on hyväksytty
Luomun osuus julkisissa ruokapalveluissa viisi prosenttia
Luomun myynti nousi yli 200 miljoonaan euroon Suomessa
Vuoden luomutuotekilpailu nostaa esille Suomen parhaat luomu-uutuudet
EU: Ympäristöä säästävien hankintojen käsikirja suosittaa luomuruokaa
EU-kysely luomun kehittämisestä avattu
Hallitus antoi tukensa ”Luomu 20” -tavoitteelle
Luomukulutus uuteen ennätykseen Ruotsin julkisissa keittiöissä
Vuoden 2012 luomuyritykseksi Topin Maatilamyymälä
Tähän listattujen materiaalien lisäksi Kasvot luomulle hankkeessa tuotettiin useita artikkeleita Luomu-lehteen ja muutamia artikkeleita muihin medioihin.