Tämä luomumarkkinoijan opasmateriaalin neljäs osa kokoaa luomumarkkinoiden kehittymisestä kertovia uutsiartikkeleita viime vuosien ajalta. Kokoelma on tarkoitettu erityisesti lähiluomun yrittäjille ja kehittäjille, mutta tarjoaa tietoa myös asiasta kiinnostuneille kuluttajille.
Kasvot luomulle hankkeessa (2012-2014) julkaistu materiaali on jaettu neljään kokonaisuuteen 1) Luomumarkkinoinnin suunnittelu 2) Luomumarkkinoinnin hyvät käytännöt 3) Luomun lisäarvo ja kestävyysviestintä ja 4) Kuulumisia luomumarkkinoilta. Materiaalintuotannon lisäksi hankkeessa valmennettiin lähiluomun kanssa työskenteleviä monimuotovalmennuksessa ja opintomatkoilla.
Tämä artikkeli esittelee hankkeessa jaetut koti- ja ulkomaiset uutiset.
Materiaalintuotannon lisäksi hankkeessa valmennettiin lähiluomun kanssa työskenteleviä monimuotovalmennuksessa ja opintomatkoilla. Aineiston tuottamiseen on saatu tukea Hämeen ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta.
Saksalainen lastensairaala on tarjonnut potilailleen jo seitsemän vuoden ajan yksiomaan luomuruokaa sairaalan keittiössä. Luomu merkitsee laatua sekä herkullista ja terveellistä ruokaa. Sairaalassa potilaiden hyvinvointi tulee asettaa etusijalle. (lisää…)
Lähi-Luomu-merkinnällä varustetut luomutuotteet ovat nouseva trendi Sveitsissä. Sveitsin Coop toi Lähi-Luomu-tuotteet markkinoille jo vuonna 2004.
Lähi-Luomuna myydään sekä tuoretuotteita että jalosteita.
(lisää…)
Luomu-Plus- tuotteet ovat lisääntymässä markkinoilla. Luonnonmukaisen tuotantotavan lisäksi näissä tuotteissa on jokin muukin lisäarvoa tuottava ominaisuus.
Neumarkter Lammsbräu panimo on Nuernbergin seudulla toimiva olutpanimo, joka on erikoistunut nykyisin kokonaan luomuoluiden ja luomuvirvoitusjuomien tuotantoon. Panimo on seutukunnan suurin ja johtava luomujuomien valmistaja Saksassa. Panimo on ollut pioneeri luomuoluen ja kestävän yritystoiminnan kehittämissä. (lisää…)
Luomujärjestö Soil Association tukee kouluja ja muita julkaisia ateriapalveluita tuottavia kestävään ja terveelliseen ravitsemukseen. Toiminnan tukena on Food for Life -järjestelmä, jonka käytäntöön viemistä on tukenut Britannian ”Raha-automaattiyhdistys”. Kolme tason avulla seurataan keittiön tasoa ja kannustetaan parempiin tuloksiin. Kolme tasoa ovat bronssi, hopea- ja kultatasot.
(lisää…)
Luomukauppa EBL on luomuviljelijä Gerhard Bickelin vuonna 1994 perustama, jolloin hän osti yhden tavanomaisen marketin Nuernbergistä ja muutti sen luomukaupaksi. Myymälöitä on avattu vuosittain lisää. Nykyisin myymälöitä on jo 23 kpl Nuernbergissä ja lähiseudulla. Yritys toimii alueellisena luomutuotteiden markkinoijana panostaen erityisesti laadukkaan lähiluomun hankintaan ja markkinointiin. (lisää…)
Luomuruoasta kiinnostunut kuluttaja löytää jo nyt halutessaan useita vaihtoehtoisia tapoja ostaa tuotteita. Luomuostosten arvo on koko ruokamarkkinan arvosta tällä hetkellä noin 1-2 prosenttia, ja siitä kotimaista luomutuotantoa on noin 60 prosenttia. Luomuinstituutin tutkija Minna Mikkola löytää tällä hetkellä kahdeksan erityyppistä tapaa, joiden kautta kuluttajat voivat hankkia itselleen luomutuotteita. (lisää…)
Luomu-Plus- tuotteet ovat lisääntymässä markkinoilla. Luonnonmukaisen tuotantotavan lisäksi näissä tuotteissa on jokin muukin lisäarvoa tuottava ominaisuus.
Lähi-, luomu- ja lähiluomuruoka kiinnostavat kuluttajia, ja osa kuluttajista on valmis näkemään vaivaa löytääkseen etsimänsä tuotteet. Annukka Valkeapää ja Oona Kasslin tutkivat kuluttajia osana Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin lähivalinta-hanketta. Mikkelissä toteutettiin satunnaisotannalla haastattelututkimus ja koko maassa kyselytutkimus. (lisää…)
Luomun markkinoijan kannattaa miettiä kelle luomua myy ja miksi sitä ostetaan. Tässä artikkelissa omien kulutusvalintojensa taustoja avaa joukko suomalaisia eri-ikäisiä kuluttajia eri puolilta maata. (lisää…)
Kaupungistuminen ja rakennemuutokset ovat etäännyttäneet suomalaiset maataloudesta. Merkittävä joukko on tilanteeseen tyytymätön. Kumppanuusmaatalous (CSA, community supported agriculture) tarjoaa mahdollisuuden ajatella ruuan tuotannon ja kulutuksen vuorovaikutuksen ja roolijaon uusiksi. (lisää…)
Saloniemen juustola on valittu vuoden luomuyritykseksi. Tila tuottaa 25 erilaista juustoa Suomen alkuperäiskarjarotujen – lehmien, vuohien ja lampaiden maidosta. He myyvät myös raakamaitoa.
Valinnan teki Luomuliitto luomupäivillä Seinäjoella. (lisää…)
Luomun suosio on nousussa ja luonnonmukaisesti tuotetut elintarvikkeet kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän. Aktiivisin luomukulutus keskittyy pääkaupunkiseudulle, mutta ero muuhun maahan on kaventumassa. Jotta kysyntä ja tarjonta saadaan kohtaamaan, tietää se monia haasteita. (lisää…)
WWF Suomi kampanjoi vuonna 2012 kestävän kalastuksen puolesta. Tavoitteenamme on, että vuoden 2015 loppuun mennessä Suomessa olisi kaupan vain kestävästi pyydettyä ja tuotettua kalaa. Lisäksi halutaan tehostaa kotimaisten uhanalaisten kalalajien suojelua sekä kalastuksen ja kalankasvatuksen vastuullisuutta. (lisää…)
Andreas ja Martina Hörgerin luomuhotelli siirtyi tarjoilemaan pelkästään luomuruokaa ravintolassaan vuonna 2006. Muenchenin ulkopuolella toimivan hotellin toiminnan johtoajatuksia on toimiminen maalla yhdessä maaseudun kanssa. (lisää…)
Braunin luomutilalla Baijerissa tuotetaan heinämaitoa, joka jalostetaan juustoiksi tilan omassa juustolassa. Tila on panostanut monin tavoin suoramarkkinointiin. Juustot markkinoidaan omasta kaupasta Muenchenissä, tilalla olevasta kaupasta, lähimarkettien ja luomukauppojen kautta. (lisää…)
Luomutuotteita erilaistetaan monin tavoin. Luomumaitoa löytyy Saksan markkinoilta monenlaisia; eri luomumerkeillä ja erilaisia luomuerikoismaitoja tuottaen. Heinämaito on näistä yksi esimerkki, jota löytyy Saksasta eräiden luomumeijereiden tuotevalikoimista. Gläserne Molkerei Pohjois-Saksassa on yksi heinämaitoa jalostavista luomumeijereistä. (lisää…)
Herrmannsdorferin maatila Saksassa jatkojalostusverstaineen pyrkii olemaan tulevaisuutta viitoittava yhdistelmä luonnonmukaista maataloustuotantoa, eläimiä arvostavaa lajinmukaista kotieläintuotantoa ja elintarvikkeiden käsityötaitoja arvostavaa jatkojalostusta sekä laadukkaiden luomutuotteiden lähimarkkinointia kuluttajille.
Nykyisin monipuoliseksi yritysryppääksi laajentunut tila työllistää noin 160 ihmistä, joista lähes puolet työskentelee maatilalla.
Tie Euroopan suurimmasta lihateollisuuslaitoksesta maatilamittakaavan kestävän maaseudun ja luomun kehittämiskeskukseksi Muenchenin lähistölle on mielenkiintoinen. (lisää…)
Julkisissa elintarvikehankinnoissa huomio kiinnittyy usein kilpailuttamisvaiheeseen, vaikka lähiruokahankinnan tärkeimmät ratkaisut pitää tehdä valmisteluvaiheessa. Onnistunut lähiruuan hankintaprosessi vaatii ennakoivaa vuoropuhelua, joka mahdollistaa myös julkiskeittiöiden elintarvikehankinnat alueen pk-yrityksistä. (lisää…)
Hallituksen hyväksymä luomualan kehittämisohjelma antaa selkeät linjaukset ja tavoitteet koko luomuketjun kehittämiselle. Samassa yhteydessä hyväksyttiin myös hallituksen lähiruokaohjelma ja elintarviketurvallisuusselonteko.
Luomualan ja lähiruoan kehittämisohjelmien toteuttaminen on eräs hallituksen kärkihankkeista. Ohjelmien suunnitteluun ja toteuttamiseen on varattu erillinen 1,58 miljoonan euron määräraha vuosille 2012-2015. (lisää…)
Suomessa noin viisi prosenttia julkisten ruokapalvelujen käyttämistä raaka-ainekiloista on luomua. Ruotsissa vastaava osuus oli lähes 20 % jo vuonna 2011. Eniten luomusta valmistettua ruokaa tarjoillaan päiväkodeissa ja kouluissa, joissa luomua on noin seitsemän prosenttia raaka-aineista. Vähiten tai ei lainkaan luomua saavat syödäkseen vanhustenpalvelujen asiakkaat. Tiedot käyvät ilmi Portaat luomuun -ohjelman Taloustutkimus Oy:llä teettämästä selvityksestä. Tammikuussa tehtyyn kyselyyn vastasi 185 julkista ammattikeittiötä. (lisää…)
Suomen luomumarkkinat kasvoivat lähes neljänneksellä viime vuonna. Pro Luomu ry:n arvion mukaan luomutuotteita myytiin 202 miljoonalla eurolla vuonna 2012, mikä oli 24 % enemmän kuin edellisvuoden 163 miljoonaa euroa. Arvio perustuu kaupparyhmiltä kerättyihin tietoihin viime vuoden myyntiluvuista. (lisää…)
Vuoden luomutuotekilpailu 2013 nostaa esille Suomen parhaat luomu-uutuudet. Kilpailu tarjoaa hyvän tilaisuuden saada luomu-uutuudelle lisää näkyvyyttä. Voittajan valitsee asiantuntijaraati. Kilpailuun tulee osallistua 14.2.2013 mennessä. (lisää…)
EU-komissio on käynnistänyt kansalaisten kuulemisen luomusta. Kysely on osa luomulainsäädännön uudistamisprosessia. Komission on tarkoitus antaa esitys uusiksi luomusäädöksiksi ja luomun toimintasuunnitelmaksi vuoden 2013 lopulla. (lisää…)
Hallitus linjasi keskiviikkona 9. tammikuuta iltakoulussaan lähi- ja luomuruuan edistämistä ja keskusteli maatalouden kannattavuudesta. Hallitus antoi tukensa maa- ja metsätalousministeriön esittämälle tavoitteelle kasvattaa luomuviljelyala 20 prosenttiin Suomen peltoalasta. Hallitusohjelmassa maatalouspolitiikan strategiseksi tavoitteeksi nostettiin lähi- ja luomuruuan osuuden kääntäminen vahvaan kasvuun.
Luomuliitto palkitsi Vuoden Luomuyrityksenä Topin Maatilamyymälän Muuruvedeltä. Topin Maatilamyymälässä on tehty uraauurtavaa työtä luomutuotteiden suoramyynnin kehittämisessä. Palkitseminen tapahtui Uutta tuotantoon –Luomupäivän päätteeksi Tampereella 14.11. (lisää…)