Seuraavassa on koottu keskeisimpiä kysymyksiä luomun kuluttajista, markkinoista, tuotekehitys- ja valmistustoiminnasta sekä valvonnasta.
Kuluttajat
- Mitä LOHAS-kuluttajat ovat ja miten lohakset liittyvät luomuun?
- Onko luomu brändi ja miten brändit ylipäätään liittyvät luomuun?
- Onko luomualalla omia, tavanomaisista tuotteista poikkeavia kulutustrendejä?
- Paljonko julkiset keittiöt ostavat luomuruokaa ja paljonko siitä on luomua?
- Mikä on Portaat luomuun -ohjelma ja kenelle se on tarkoitettu?
- Mistähän löytyisi tietoja ruokapiireistä, joille luomutuotteita voisi markkinoina?
- Voiko luomuelintarvikkeille saada vesi- ja ilmastovaikutusmerkinnät?
Markkinat
- Mistä saan tietoa luomun markkinatilanteesta Suomessa?
- Voiko EU:n luomuvalvonnan tietokantoja käyttää markkinatiedon lähteenä?
- Onko olemassa julkista päätöstä joka velvoittaisi julkisen sektorin keittiöitä ostamaan luomutuotteita?
- Mikä osuus vähittäiskaupoissa on kauppojen omilla merkeillä?
- Milloin Suomessa on aloitettu luomukotieläintuotteiden markkinointi?